Opis
Praca podejmuje zagadnienia współczesnej pedagogiki specjalnej, które wcześniej marginalizowano lub z których z różnych względów rezygnowano. Trudna problematyka wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną przez lata stanowiła nie tylko tabu w sensie społecznym, lecz także nie znajdowała odpowiedniego odzwierciedlenia w badaniach empirycznych. Wraz z rozwojem badań nad seksualnością osób z niepełnosprawnością intelektualną w latach dwutysięcznych, uspołecznieniem teoretycznych kategorii niepełnosprawności i zwiększeniem wrażliwości społecznej na krzywdę osób z niepełnosprawnością pojawiły się sygnały z praktyki pedagogicznej o licznych przykładach wykorzystywania seksualnego dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną. Książka Moniki Dąbkowskiej jest ważną odpowiedzią świata nauki na te sygnały. Precyzyjnie przeprowadzona narracja i przejrzysta metodologia badań dają nam nie tylko obraz tego wstrząsającego zjawiska, ale też stanowią punkt wyjścia do reakcji na nie. Jest to zatem książka zarówno dla badaczy, jak i dla wszystkich, dla których dobro dziecka jest wartością podstawową.
Z recenzji prof. dr. hab. Amadeusza Krause