Opis
Transportowy aspekt logistyki stanowił zawsze interesujący temat badań i rozważań naukowych. Jako że koszty transportu stanowią poważną część kosztów logistyki, optymalizacja rozwiązań w tym zakresie, dotycząca zarówno procesów samego przemieszczenia, jak też tych, które te przemieszczenie integrują oraz dodają wartość do produktu w drodze do nabywcy finalnego, zawsze była przedmiotem działań, których cel był spójny z celami biznesowymi w wymiarze strategicznym i operacyjnym. Redukcja kosztów oraz wzrost poziomu obsługi klienta wiązał się zawsze z integracją i konsolidacją stacjonarnych usług logistycznych oraz z wykorzystaniem bardziej pojemnych i tańszych gałęzi transportu na dystansach strategicznych, zintegrowanych z typowymi rodzajami transportu dla przewozów dowozowo-odwozowych. Taka integracja zawsze wymagała odpowiedniej infrastruktury liniowej i punktowej, ulokowanej na obszarach o dogodnych warunkach geograficznych, geologicznych i hydrotechnicznych. Linie komunikacyjne i węzły logistyczne niezależnie od wykorzystywanej gałęzi transportu stanowią kluczowe elementy łańcuchów dostaw, wzdłuż których ładunki i ludzie przemieszczają się między aglomeracjami, centrami przemysłowymi lub turystycznymi. Ze względu na masowość tych przewozów, tak ważne jest ograniczenie ich kosztów oraz skrócenie czasu przemieszczenia, przy zachowaniu maksymalnej wygody. Monografia, którą oddajemy w ręce czytelników odzwierciedla w swojej treści właśnie te problemy wzbogacone o wymiar ekologiczny transportu morskiego. Opisywane zagadnienia oraz rozwiązania problemów ujmują całościowo aspekt strategiczny i operacyjny transportu w obszarach, które wpływają na efektywność, skuteczność i konkurencyjność rozwiązań gospodarczych.