Opis
W chwili przystąpienia do przygotowywania podręcznika do kształcenia w zakresie rozszerzonym nie było pewności, czy ten etap kształcenia będzie musiał być poprzedzony realizacją kursu podstawowego. Obecnie wiadomo, że MEN odrzuciło możliwość realizowania fizyki w zakresie rozszerzonym od początku klasy pierwszej. Podręcznik do zakresu rozszerzonego jest więc dwuczęściowy i opracowany na podstawie poprzednio wydawanych podręczników ZamKoru. Został jednak znacznie uproszczony, szczególnie w drugiej części. Podobnie jak dotychczas nauczyciel otrzyma nieodpłatnie kolejne części poradnika.
W pierwszej części nie ma trudnych wyprowadzeń (np. silnik rakietowy, moment pędu bryły sztywnej). Wszystkie treści wykraczające poza podstawę programową (np. rzut ukośny, potencjał pola grawitacyjnego) zamieszczono w wyróżnionych kolorem uzupełnieniach. Decyzja o realizowaniu tych treści będzie więc należeć do Państwa. Zazwyczaj trudne dla uczniów, ale niezbędne treści z mechaniki, zilustrowano bardzo dużą liczbą starannie rozwiązanych zadań przykładowych. Ich szczegółowe przeanalizowanie pozwoli uczniom poznać sposoby rozwiązywania podstawowych problemów, występujących często w arkuszach maturalnych. W związku z liniowym charakterem nowej podstawy programowej jej autorzy nie przewidzieli w zakresie rozszerzonym zagadnień z działu hydrostatyka, omawianych w gimnazjum. Uznano, że zagadnienia te, obowiązujące na egzaminie maturalnym, są ważne, i zostały dodane w pierwszej części podręcznika jako rozdział powtórzeniowy z hydrostatyki.
W podręczniku zamieszczono bardzo dużo różnorodnych zadań. Część z nich ma charakter jakościowy; ich celem jest wyegzekwowanie komentarza słownego, przedstawienie własnego rozumowania, uzasadnienie odpowiedzi lub przewidywań. Zachęcamy Państwa do stawiania uczniom takich wymagań. Wyniki matur wykazują, że formułowanie nawet krótkich, logicznych wypowiedzi słownych sprawia uczniom ogromne trudności.