Opis
Wszystkie prace związane z przygotowaniem ksiąg do zamknięcia roku wykonywane przez pracowników księgowości powinien nadzorować główny księgowy.
Szczególnie w tym roku prawidłowa organizacja prac w tym zakresie jest ważna – ze względu na komplikacje związane ze stanem epidemii COVID-19, takie jak np. absencja pracowników, praca zdalna czy zamknięcie jednostek z powodu kwarantanny lub lockdownu. Najlepsze rozwiązania przedstawił Komitet Standardów Rachunkowości w wydanych rekomendacjach w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego za 2020 r. w czasie COVID-19.
W części II omówiono konta syntetyczne zespołów: 3, 4, 5, 6, 7 i 8. Z części II Poradnika można dowiedzieć się m.in.:
jakimi metodami inwentaryzuje się rzeczowe aktywa obrotowe, fundusze oraz pozostałe aktywa i pasywa,
kiedy i pod jakimi warunkami można zmienić metodę inwentaryzacji aktywów ze spisu z natury i uzgodnienia sald na weryfikację sald,
w jakich terminach przeprowadzać inwentaryzację poszczególnymi metodami i wykonywać poszczególne procedury przygotowawcze do zamknięcia ksiąg rachunkowych,
jak wyceniać aktywa i pasywa dla celów ich ujęcia w bilansie i na jakich kontach są ujmowane potrzebne do tego dane liczbowe,
jakie czynności w procesie przygotowania do zamknięcia ksiąg rachunkowych powinny być wykonywane przez pracowników komórki księgowości, a jakie przez pracowników komórek merytorycznych,
na co zwrócić szczególną uwagę przy ustalaniu wartości szacunkowych w warunkach kryzysu wywołanego epidemią COVID-19,
jakie rekomendacje w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego za 2020 r. w czasie COVID-19 wydał Komitet Standardów Rachunkowości.