Opis
Książka skupia się nie tylko na definicjach, ale przede wszystkim podaje praktyczne przykłady, które ilustrują różne sposoby postępowania w ramach zamówień publicznych. Oparcie książki na studiach przypadku daje możliwość „poczucia” jak w rzeczywistości może wyglądać praca specjalisty. Z jakimi problemami się spotka, jak będzie je mógł rozwiązać w sposób zgodny z wytycznymi prawa zamówień publicznych. Książkę podzieliliśmy na 3 logiczne części, prowadząc specjalistę krok po kroku!
Krok 1 – Przygotowanie procedury
Czynności, które zamawiający musi wykonać przed wszczęciem postępowania, mają bardzo istotny wpływ na cały przebieg procedury przetargowej. Błąd uczyniony w pierwszym kroku do udzielenia zamówienia może mieć bardzo negatywne konsekwencje. Złe oszacowanie wartości zamówienia, niedokładnie opisany przedmiot zamówienia, niekompetentne osoby znajdujące się w komisji przetargowej, niewłaściwy wybór trybu postępowania lub zbyt wygórowane warunki zazwyczaj prowadzą do zakończenia postępowania wynikiem negatywnym bądź co gorsza sprawą przed KIO. Natomiast wykonawca, aby wziąć udział w przetargu, musi najpierw znaleźć interesujące ogłoszenie, sprawdzić, czy spełnia wymagania zamawiającego i czy ma szansę konkurować o zdobycie zamówienia. Jeśli tak, czeka go przygotowanie oferty i wszystkich niezbędnych dokumentów.
Krok 2 – Postępowanie o udzielenie zamówienia
Po tym, jak został poczyniony pierwszy krok, nie pozostaje nic innego, tylko wszczęcie postępowania przez zamawiającego i udział w przetargu, a następnie wybór wykonawcy, który będzie miał realizować postępowanie. Wybór ten musi być dokonany bardzo dokładnie, dlatego to tak ważny krok. Zamawiający ma w nim czas na badanie i ocenę ofert oraz rozwianie wszelkich wątpliwości, czy dany wykonawca jest w stanie zrealizować zamówienie, natomiast dla wykonawcy to czas, kiedy musi udowodnić, że tak jest.
Krok 3 – Realizacja umowy
Aby doszło do ostatniego kroku w całym procesie związanym z przetargami publicznymi, zamawiający z wykonawcą muszą podpisać umowę. Ten krok w zamówieniach publicznych, mimo że ostatni, jest bardzo problematycznym etapem. Decyduje bowiem o tym, czy zamówienie zostanie zrealizowane oraz jak będzie przebiegać jego realizacja w razie problemów i zmian.