Opis
Książka swoją tematyką wpisuje się w obszar coraz częściej prowadzonych dyskusji dotyczących uwarunkowań uczestnictwa lub nieobecności człowieka w życiu społecznym. Jednym z ważniejszych jego wymiarów jest edukacja. I na tym etapie, jak się okazuje, może dochodzić do procesów marginalizacji i wykluczenia związanego z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnością, czy miejscem zamieszkania. W analizach i w oparciu o badania własne Autorka książki ukazuje ich rozmiar. Tytułowe - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną - jest wskazaniem na konieczność współpracy pedagogów i nauczycieli. Dzieci niepełnosprawne coraz częściej są i będą uczniami szkół ogólnodostępnych, a wiedza na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, specyfiki funkcjonowania dotkniętego nią dziecka stanie się warunkiem skutecznej pracy dydaktycznej i wychowawczej. Prezentowane w książce wyniki badań dotyczące osiągnięć szkolnych uczniów z niepełnosprawnością umysłową lekkiego stopnia pomogą uzmysłowić zakres możliwości jakimi dysponują w sytuacjach szkolnych. Ukażą również dystans jaki ich dzieli do pełnosprawnych rówieśników, uzmysłowią z jakim zróżnicowaniem grupy należy się liczyć i jakie w związku z tym może to rodzić utrudnienia, tak dla ucznia, jak i dla nauczyciela.