Niniejsza  publikacja  odpowiada  na  zapotrzebowania  rynku  w  zakresie  gospodarowania procesami rozwoju kapitału ludzkiego. W opracowaniu omówiono zarówno zagadnienia znane, jak również takie, które stanowią znaczący nowy 
wkład przedmiotowy w zakres prezentowanej wiedzy. Tematyka ujęta w książce stanowi cenne źródło wiedzy zarówno dla praktyków, jak i teoretyków zajmujących się powyższą problematyką.
Książka składa się z czterech części. 
1. Pierwsza część książki  poświęcona została zagadnieniom dotyczącym rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym rynku pracy i roli kapitału ludzkiego.
2. W drugiej części  niniejszej publikacji szczególne miejsce zostało poświęcone  znaczeniu  BIZ  w  rozwoju  gospodarczym  krajów,  a  w  tym  i  innowacji,  jak również transferu technologii poprzez wykorzystanie funduszy unijnych.
3. Trzecia  część  książki  ukazuje  problematykę  rozwoju  zarządzania  wiedzą oraz jej sposobach pomiaru.
4. Książkę  zamyka  czwarta  część  obejmująca  rozdziały  związane  z  rozwijaniem wiedzy pracowników.
Przedmiotem zainteresowania autorów niniejszej książki jest tematyka rozwoju kapitału ludzkiego jako determinanty rozwoju społeczeństw. Postulują oni rozważania obejmujące zagadnienia znaczenia kapitału ludzkiego we współczesnym rozwoju krajów, wskazując na jego nadrzędną rolę w stosunku do pozostałych czynników. Rozwój gospodarczy jest kształtowany prze kapitał rzeczowy i finansowy, jednakże jego znaczenie ulega dziś zmniejszeniu na rzecz nowego czynnika - wiedzy.
Autorzy książki wskazują, że rozwój kapitału ludzkiego uwarunkowany jest zdolnością przyswajania wiedzy i możliwością jej rozwoju. Wiedza, która przekłada się na umiejętności tworzenia wielu procesów, w tym również innowacyjnych, sprawia, że kraje mogą stawać się bardziej konkurencyjne. Jednak sam zasób wiedzy w tworzeniu przewagi konkurencyjnej nie jest wystarczający; konieczna jest również umiejętność ciągłego tworzenia nowej wiedzy i jej wykorzystywania. 
Postępujący rozwój technologiczny odgrywa i będzie odgrywał znaczącą rolę nie tylko w życiu zawodowym, ale i codziennym. Stąd konieczność stałego uczenia się i kreowania nowej wiedzy szczególnie w zakresie działań nowatorskich staje się wyzwaniem społeczeństw XXI wieku.