Opis
Ocenianie pracowników polega na zestawieniu osiąganych przez nich efektów pracy, zachowań, oraz posiadanych cech osobowościowych z założonymi normami tych elementów oceny. Oceny podwładnych stanowią istotny element w procesie kierowania zespołem. System ocen zapewnia zaspokojenie jednej z zasadniczych potrzeb psychicznych, jaką stanowi potrzeba porównań społecznych. Potrzeba ta w zasadniczym stopniu kształtuje zachowanie człowieka w otoczeniu, w jakim funkcjonuje.
Celem pracy jest przedstawienie propozycji przygotowania i wdrażania oceny pracowniczej w poradni neurologicznej. W badanym podmiocie pracuje pięciu lekarzy neurologów, trzy pielęgniarki oraz dwie recepcjonistki. Ze względu na płaską strukturę organizacyjną i małą liczbę pracowników, postanowiono opracować jeden wspólny arkusz oceny. Celem pracy było również sprawdzenie tego, jaki jest odbiór wśród pracowników zaprojektowanego systemu oceny pracowniczej.
W pracy zaprezentowano i omówiono ogólny system oceniania. Przedstawiono definicję oceny pracowniczej. Zaprezentowano warunki jakie musi spełniać skuteczny system oceny. Omówiono cele, funkcję i kryteria systemu oceniania. Wskazano techniki oceniania oraz etapy przeprowadzania ocen. Ostatnim elementem tego rozdziału była analiza błędów towarzyszących procesowi oceniania pracowników. Zaprezentowano własną propozycję formularza oceny pracowniczej i kwestionariusza ankiety opiniującej ocenę pracowniczą. Przedstawiono charakterystykę poradni neurologicznej, w której przeprowadzone zostało ocenianie pracowników. Zaprezentowano opis stanowisk pracy pracowników wykonujących swoje zadania w poradni. Na końcu, przedstawiono wnioski z przeprowadzonego badania ankiety opiniującej system oceniania pracowników. W pracy wykorzystano pozycje zwarte i artykułowe oraz dokumenty udostępnione przez podmiot, w którym był realizowany proces oceniania.