Opis
Spis treści:
Wstęp
I. Antropologiczne podstawy etyki
1.1. Różnica transcendentalna
1.2. Niezmienna natura człowieka
1.2.1. Wewnętrzne ukierunkowanie człowieka
1.2.2. Powołanie człowieka
1.3. Zmienna natura człowieka
1.4. Wielkość (godność) i słabość człowieka
1.5. Poniżanie i obrona swej godności
II. Podstawowe uwarunkowania i aspekty moralności
2.1. Określenie dobra i zła
2.2. Źródła szczęścia
2.3. Elementy szczęścia
2.4. Wartość i źródła miłości
2.5. Źródła powinności
2.6. Struktura sumienia
2.7. Sumienie jako ostateczne źródło ocen moralnych
2.8. Kształtowanie sumienia
2.9. Hierarchia wartości
2.9.1. Dobra użyteczne - środki do celu
2.9.2. Dobra przyjemne
2.9.3. Dobra godziwe
2.10. Podstawowe zasady etyczne
III. Etyczne aspekty rozwoju człowieka
3.1. Definicja rozwoju
3.2. Cele rozwoju człowieka
3.2.1. Bycie sobą jako cel rozwoju człowieka
3.2.2. Wolność
3.2.3. Odpowiedzialność
3.2.4. Aktualny kres rozwoju człowieka
3.2.5. Ostateczny kres rozwoju człowieka
3.2.6. Cele rozwoju człowieka w różnych dziedzinach
3.2.7. Człowiek w pełni rozwinięty
3.2.8. Sokrates przykładem człowieka w pełni rozwiniętego
3.3. Rozwój kobiecości, rozwój męskości
3.3.1. Powołanie kobiety i mężczyzny
3.3.2. Wzajemne wspomaganie rozwoju
IV. Etyka wspomagania rozwoju
4.1. Prawo do ingerencji w rozwój
4.2. Pożądane cechy osobowe mistrza
4.2.1. Cechy charakteryzujące mistrza
4.2.2. Relacja mistrza do „ucznia”
4.3. Sposoby wspomagania rozwoju
4.4. Męskie i kobiece sposoby wspomagania rozwoju człowieka
4.5. Wspomaganie i korygowanie rozwoju jako kształtowanie obrazu siebie
4.5.1. Potrzeba prawdziwego i pozytywnego obrazu siebie
4.5.2. Samospełniające się proroctwo w kierowaniu własnym rozwojem
4.5.3. Samospełniające się proroctwo we wspomaganiu rozwoju innych
V. Nieetyczne zachowania pedagoga i psychologa
5.1. Kulturowe zagrożenia rozwoju człowieka
5.2. Błędy popełniane indywidualnie
5.3. Etyka badań psychologicznych i pedagogicznych
Zakończenie
Streszczenie
Bibliografia
Indeks pojęć