Opis
W niniejszej monografii skupiono się na zastosowaniach ICT w krajowym transporcie pasażerskim, analizując kwestię zasadności, uwarunkowań i korzyści integracji rozproszonych rozwiązań ICT w ramach zintegrowanych systemów danych. Jest to zagadnienie ważne z powodów nie tylko ewidentnych korzyści ekonomicznych z niego wynikających, dla zarówno użytkowników, jak i organizatorów oraz przewoźników w transporcie, lecz także regulacyjnych. Polska, jako członek Unii Europejskiej, jest zobowiązana do stosowania wprost dyrektyw mówiących o powołaniu zintegrowanego systemu danych z transportu pasażerskiego, działającego w skali kraju, i zapewnienia dostępu do takiej informacji poprzez Krajowy Punkt Dostępu (KPD). Taka integracja wymaga odpowiednich rozwiązań instytucjonalnych oraz zapewnienia właściwego standardu danych transportowych. Standard ten został również jednoznacznie zdefiniowany jako NeTEx w odniesieniu do danych o przewozach, i DATEX II w zakresie danych infrastrukturalnych.
Cel niniejszej pracy to przybliżenie Czytelnikowi zainteresowanemu funkcjonowaniem współczesnych systemów transportowych zagadnień związanych z rewolucją informacyjną, jaka czeka polski transport pasażerski w najbliższej dekadzie. Jest ona nieunikniona ze względu na zarówno rozwój systemów informatycznych w transporcie oraz rosnące oczekiwania klientów transportu, jak i presję regulacyjną Unii Europejskiej, wymuszającą wprowadzenie zintegrowanych systemów dostępu do informacji w transporcie pasażerskim.