Opis
Prezentowana książka oparta jest na wieloletnich badaniach nad złotnictwem pruskim i zawiera przegląd wytwórczości tamtejszych rzemieślników w zakresie złotnictwa sakralnego w okresie nowożytnym. Sporo uwagi poświęcono w niej zagadnieniom typu i formy: ogromny, nieopracowany dotąd, lub tylko wybiórczo i pobieżnie, materiał zabytkowy wymagał porządkujących analiz i systematyzacji. Starano się prześledzić rozwój formy w obrębie poszczególnych rodzajów naczyń i sprzętów, wskazując na różnorodność typów i wariantów, na jakość wybitnych kreacji, na przemiany stylistyczne. Za niezwykle istotne uznano trzy problemy:
– tradycjonalizm vs. nowatorstwo; przy czym zagadnienie to nie ogranicza się do problemu stylu, a obejmuje także treści zawartych wyobrażeń oraz przekaz ideologiczny,
– sprzęty i naczynia katolickie vs. protestanckie,
– Prusy Królewskie jako region artystyczny w zakresie złotnictwa.
Prezentowana książka oparta jest na wieloletnich badaniach nad złotnictwem pruskim i zawiera przegląd wytwórczości tamtejszych rzemieślników w zakresie złotnictwa sakralnego w okresie nowożytnym. Sporo uwagi poświęcono w niej zagadnieniom typu i formy: ogromny, nieopracowany dotąd, lub tylko wybiórczo i pobieżnie, materiał zabytkowy wymagał porządkujących analiz i systematyzacji. Starano się prześledzić rozwój formy w obrębie poszczególnych rodzajów naczyń i sprzętów, wskazując na różnorodność typów i wariantów, na jakość wybitnych kreacji, na przemiany stylistyczne. Za niezwykle istotne uznano trzy problemy:
– tradycjonalizm vs. nowatorstwo; przy czym zagadnienie to nie ogranicza się do problemu stylu, a obejmuje także treści zawartych wyobrażeń oraz przekaz ideologiczny,
– sprzęty i naczynia katolickie vs. protestanckie,
– Prusy Królewskie jako region artystyczny w zakresie złotnictwa.