Opis
Seria „Region Kujawsko-Pomorski w Przeszłości”, w której ukazuje się niniejsza książka, stanowi wyraz kontynuacji tradycji współpracy historyków, badaczy dziejów regionu kujawsko-pomorskiego, ze środowiskami nauczycieli i metodyków zajmujących się poszukiwaniem optymalnych metod upowszechniania dorobku naukowego w praktyce szkolnej. Działania te są odpowiedzią na duże zapotrzebowanie w zakresie edukacji regionalnej dotyczącej przeszłości województwa kujawsko-pomorskiego, w którego skład wchodzą obszary należące do kilku krain historycznych – Kujaw, Pomorza Gdańskiego, ziemi chełmińskiej i dobrzyńskiej oraz Wielkopolski. Odmienna specyfika ich historycznego rozwoju skutkuje bardzo poważnymi trudnościami związanymi z badaniami nad przeszłością regionu jako pewnej całości, z czego z kolei wynika dotkliwy dla regionalistów brak naukowych i popularnonaukowych opracowań dotyczących historii całego tego obszaru. Prezentowany tom, podobnie jak dwa wcześniejsze poświęcone dawnym rezydencjom i ich mieszkańcom oraz nekropoliom i miejscom pamięci, ma na celu częściowe wypełnienie tej luki poprzez zebranie naukowych i metodycznych studiów związanych z jednym, obszernym zagadnieniem badawczym, prezentowanym z perspektywy lokalnej i regionalnej – tym razem jest nim biografistyka, a zatem losy i znaczenie osób pochodzących z regionu kujawsko-pomorskiego lub związanych z nim swoją działalnością czy kolejami życia. Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej, mającej naukowy charakter, przedstawione zostały wyniki badań historyków nad biografiami wybranych postaci i dziejami zbiorowości, które działając w rożnych epokach historycznych – od średniowiecza aż po XX wiek – wniosły duży wkład w dzieje obszarów wchodzących obecnie w skład województwa kujawsko-pomorskiego. Na część drugą złożyły się refleksje doświadczonych nauczycieli historii z praktyki pedagogiczno-wychowawczej oraz przyczynki badawcze autorstwa młodych historyków, wszystkie związane z tematem przewodnim niniejszego tomu. W artykułach zaprezentowano wiele metod upowszechniania pamięci o postaciach naszego regionu w procesie wychowawczym realizowanym we współczesnych szkołach. Autorzy podali przykłady konkretnych działań, jakie były podejmowane w latach minionych w placówkach oświatowych, od szkoły podstawowej przez gimnazjum, aż po placówki kształcenia ponadgimnazjalnego. Przedstawione przez nich projekty i inicjatywy mogą być wykorzystane jako wzorce w prowadzeniu edukacji regionalnej w zakresie historii z wykorzystaniem inspiracji, jakie daje poznawanie losów zwykłych i niezwykłych mieszkańców naszej małej kujawsko-pomorskiej ojczyzny, ale również innych regionów Polski i Europy.
Ze Wstępu