Opis
O KSIĄŻCE
Wywiad-rzeka o „kosmosie Żuławskiego”?–?rozmowa o uniwersum sztuki utkanym z setek przeczytanych książek, obejrzanych filmów i wysłuchanych oper, a także o traumatycznych doświadczeniach życiowych, które ukształtowały filmowy i pisarski warsztat artysty. Sam Peckinpah obok Fiodora Dostojewskiego, Sergiej Eisenstein obok Kena Russella, XIX-wieczna proza obok sztuki komiksu?–?to wszystko staje się inspiracją do stworzenia dzieła poruszającego najbardziej dotkliwe problemy?–?w sferze indywidualnej i społecznej.
Dramatyczne opowieści o filmie w czasach PRL-u. O dwukrotnym przymusie opuszczenia Polski i cenzurze projektów odważnych politycznie - nawiązującego do marca ‘68 Diabła oraz apokaliptycznego s-f Na srebrnym globie.
O kobietach… Małgorzacie Braunek, Romy Schneider, Isabelle Adjani, Valérie Kaprisky, Iwonie Petry, Sophie Marceau.
O pracy na planie z filmowcami z Polski, Francji i Ameryki - przewodnik po praktycznej stronie sztuki filmowej.
O AUTORZE
Andrzej Żuławski (1940)?–?reżyser filmowy, scenarzysta, pisarz. Studiował na wydziale reżyserii IDHEC-u w Paryżu, filozofię na Sorbonie i nauki polityczne na UW. Był asystentem Andrzeja Wajdy (m.in. II reżyser przy Popiołach, 1965). Autor filmów: Trzecia część nocy (Polska, 1971), Diabeł (Polska, 1972), Najważniejsze to kochać (L’ Important c’est d’aimer, Francja/Włochy/RFN, 1975), Na srebrnym globie (Polska, 1976-87), Opętanie (Possession, RFN, 1981), Kobieta publiczna (La femme publique, Francja, 1984), Narwana miłość (L’amour braque, Francja, 1985), Borys Godunow (Boris Godunov, Francja, 1989), Moje noce są piękniejsze niż twoje dni (Mes nuits sont plus belles que vos jours, Francja, 1989), Błękitna nuta (La note bleue, Francja, 1989), Szamanka (Polska, 1996), Wierność (La Fidélité, Francja, 2000). Autor ponad 20 książek m.in. Lity bór (1991), W oczach tygrysa (1992), Był sad (1992), Moliwda (1994), Niewierność (2001), O niej (2004), Bóg (2006).