Podręcznik jest przeznaczony dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz tych mających trudności z osiąganiem podstawowych celów edukacyjnych. Stanowi część pakietu „Żyję w społeczeństwie” – zestawu przygotowanego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Korzystając z podręcznika, uczniowie m.in.: · opanują najważniejsze zasady savoir-vivre’u · poznają prawa człowieka oraz prawa przysługujące im jako osobom niepełnosprawnym · dowiedzą się, w jaki sposób należy postępować w obliczu niebezpieczeństwa · poszerzą swoją wiedzę na temat historii Polski oraz tradycji naszego kraju · dzięki treściom dotyczącym emocji, postaw, cech charakteru i relacji międzyludzkich – będą mieli okazję poznać lepiej samych siebie. Podręcznik może być też wykorzystany podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Jego uzupełnieniem są karty pracy, zestaw wzorów pism użytkowych oraz broszura zawierająca informacje na temat podstawowych zasad zachowania obowiązujących w miejscach publicznych.